پمپ وکیوم روغنی روتاری چییست؟

برای این که خلا در سیستم ها ایجاد شود باید پمپ مکانیکی شروع به کار نماید. پمپ ها می توانند فشار را از ۰.۰۱ تا ۰.۰۰۱ تغییر و یا کاهش دهند.

  • وقتی پمپ روشن می شود پیستون جا به جا می گردد، پس حجم درون پمپ افزایش می یابد.
  • حجم درون پمپ که زیاد شد، فشار کم گشته و مقداری از گاز به پمپ راه می یابد و بعد از متراکم شدن به اتمسفر می رود.
  • فشار سیستم باعث میشود که تراکم به بالاترین حد خود نرسد و فشار گاز از اتمسفر پایین تر میشود و باعث می شود که عمل تخلیه انجام نشود .
ویژگی ها

پمپ روتاری روغنی ویژگی های فراوانی دارد از جمله: طراحی و ساخت آسان ، عدم نیاز به روغن کاری ؛مناسب برای کارهای مداوم و بدون وقفه، کارایی بالا و.. که این ویژگی ها باعث شده پمپ روتاری روغنی پرطرفدار شود. پمپ های وکیوم و یا روتاری در انواع مختلفی در بازار وجود دارند که هر کدام برای انجام کار خاصی طراحی شده و به کار می روند. پمپ روتاری روغنی از دو قسمت اصلی تشکیل شده است. روترو، بدنه از قسمت های مهم پمپ روغنی هستند.روترو خود از شفت و پروانه تشکیل و بدنه شامل سیلندر و سرسیلندر می باشد.

در استفاده از پمپ ویکوم روغنی باید به چه مسائلی توجه نمود :

اگر گازی که توسط پمپ تخلیه می شود حاوی مواد خورنده یا ساینده باشد موجب می شود تا سطح روتور و استاتور آسیب ببیند، این امر باعث می شود تا مسیرهای نشتی بین روتور و استاتور ایجاد شود لذا فشار نهایی پمپ وکیوم کاهش می یابد و اگر گاز تخلیه شونده حاوی بخارات قابل چگالش باشد باعث تضعیف عملکرد پمپ وکیوم می شود. بخار معمولا در یک حالت غیر اشباع وجود دارد وتا زمانی که تراکم مورد نیاز برای باز کردن شیر خروجی به حد کافی نرسد ، فشار آن را تا مقدار اشباع بالا می برد.

انواع پمپ های وکیوم روغنی روتاری

پمپ وکیوم روغنی روتاری وین و پمپ وکیوم روغنی اسکرو از انواع پمپ خلا روغنی هستند که در بازار وجود دارند. روغنی که در پمپ ها خلا به کار می رود از تقطیر روغن های معدنی به دست می آید تا در برابر گازهای خورنده و تغییرات شیمیایی و همچنین حرارت بالا مقاوم باشند . پمپ های خلا روغنی به یک گیج روغنی مجهز هستند و میزان روغن موجود در پمپ را نشان می دهد تا بتوان در صورت کم بودن روغن آن را اضافه کرد.

روغن در پمپ های وکیوم روتاری وظایف زیر را بر عهده دارد

۱. خنک کاری و پایین آوردن دمای پمپ

۲. روانکاری پمپ برای کم کردن استحکاک میان پره پوسته

۳. آبندی بین ورودی و خروجی

۴. جلوگیری از خوردگی

روغن های بکار رفته در پمپ های وکیوم روتاری باید خواص زیر را دارا باشند:

۱. غلضت مناسب

۲. روانکاری

۳. سازگار با محیط از نظر آلودگی

۴. میزان بخار شدن پایین در دمای پمپ

همچنین در مورد پمپ روغنی روتاری میتوانید پمپ های خشک وپمپ های آب در گردش وپمپ های ساید چنل(بلوئر) را ببینید.