پره ها و تیغه های پمپ وکیوم

پره ها و تیغه های پمپ وکیوم
در این مقاله سعی داریم تا شما را با یکی از حساس ترین قطعات وکیوم پمپ آشنا کنیم و سعی میکنیم با اطلاعاتی که در این بخش ارائه میشود راهکار مناسبی برای محافظت و نگهداری از تیغه ها و پره ها را ارائه نماییم.

چگونه از تیغه و پره پمپ وکیوم در برابر آسیب ها جلوگیری کنیم؟
در همه پمپ های وکیوم پره ها و تیغه ها نقش اصلی در ایجاد مکش را ایفا میکنند لذا مراقبت ویزه از آنها از آسیب های ناشی از خرابی تیغه ها نیز جلوگیری میکند. شما باید در طول کار با پمپ وکیوم به این نکته توجه کنید که پمپ از روغن وکیوم به اندازه کافی برخوردار باشد. مقدار روغن هر پمپ وکیومی معمولا بر روی پلاک دستگاه و یا کنار چشمی روغن نما نصب شده است.

یکی دیگر از راه های مراقبت از تیغه ها این است که روغن وکیوم را هر 600 ساعت کارکرد تعویض کنید. و فیلتر های ورودی یا غبار گیر را هر 500 ساعت کارکرد تعویض کنید. با توجه به میزان غبار ورودی ساعت تعویض فیلتر ها رو مشخص نمایید.

یکی دیگر و اساسی ترین راه کار محافظت از پره ها و تیغه های پمپ وکیوم هم در پمپ های خشک و هم پمپ وکیوم روغنی نصب یک کنترل آمپر در تابلو برق پمپ وکیوم میباشد که در صورتی که به هر علتی وکیوم پمپ دچار آمپر غیر طبیعی شد از ادامه کار وکیوم پمپ جلوگیری میکند و به اپراتور این هشدار را میدهد که با سرویس کار پمپ خلا تماس داشته باشد.

مشخصات تیغه های پمپ خلاء


پره ها و یا تیغه های پمپ خلا با توجه به نوع پمپ شما و مشخصات دستگاه شما متفاوت است شما میتوانید با ارائه مشخصات پلاک دستگاه خود پک اورجینال را از واحد خدمات پس از فروش ما دریافت نمایید. این تیغه ها به دلیل سایش بسیار بالا از مقاومت حرارتی و سایشی بسیار بالایی برخوردار هستند.

و از این بابت استفاده از هر نوع متریالی را پیشنهاد نمیکنیم.
پره پمپ وکیوم خلاء برای ایجاد خلاء یا فشردن استفاده میشود.

این دستگاه در شیار روتور به شکل نامتعارف قرار میگیرد و با چرخش روتور از طرق نیروی گریز از مرکز ازداخل شیار ها به بیرون می آید و با چرخش درون سیلندر پمپ وکیوم باعث ایجاد خلاء یا فشردن می شود.

بیشتر در دو ماده کربن و پلاستیک پره پمپ وکیوم خلا تولید می شوند.

پره های پمپ خلاء از کربن در پمپ های خلاء خشک و بدون روغن و کمپرسور ها با سایش مداوم استفاده می شوند،

زیرا پره خود روان کننده است و نیازی به روان کننده یا روغن مایع نیست.

نوع دیگری از پره ها از پلاستیک و با روغن کاری روغن مورد استفاده قرار می گیرد.

پره های پلاستیکی پمپ خلاء می تواند بار حرارتی و مکانیکی را تحمل کند و تغییر حرارتی آن تقریبا ناچیز است.

با این وجود این پره ها به مرور زمان از بین می روند ومی بایست در تعمیر و نگهداری منظم تعویض شوند.

دو نوع پارچه در تولید پره های پلاستیکی استفاده می شود.

۱-فایبرگلاس

۲-کولار


تیغه پمپ وکیوم یا اصطلاحا Rotary

تیغه پمپ وکیوم در واقع در داخل شیارهای قسمت دوار یک پمپ وکیوم قرار گرفته که بسته به چرخش پمپ این تیغه ها و سیال یا گاز داخل پمپ از متریال های کربن، فیبر نخ دار، فیبر استخوانی یا اپکسی گلاس استفاده می شود.

از داخل قسمت شیاردار روتاری ( ROTARY ) خارج و به دیوار پمپ می چسبند تا در هنگام چرخش آببندی کامل صورت پذیرد.
تیغه پمپ وکیوم معمولا در هنگام ساخت باید در یک طرف پخ مناسبی ساخته شود تا در هنگام چسبیدن به دیواره علاوه بر پوشش سطح بیشتر آببندی بهتری نیز داشته باشد.
در ساده ترین مکانیزم عمل این پمپ ها یک عدد روتاری ROTARY در داخل یک محفظه دایره ای شکل قرار می گیرد .

تیغه های کربن در داخل شیارهای روتاری قرار خواهند گرفت در هنگام چرخش روتاری در داخل پوسته به دلیل بی ثباتی تیغه های کربنی از داخل شیار اسلاید می کنند ( سر میخورند ) و به دیواره بیرونی می چسبند لذا مقاومت سایش این پره های کربنی باید بر اساس سرعت چرخش روتاری باشد تا در هنگام کار از طول عمر بیشتری برخوردار باشند.

در همین جا نیاز است که مشخص شود سیال داخل پمپ چیست ( برای مثال پمپ های روغنی نمی توانند از پره های کربنی پمپ وکیوم استفاده کنند بلکه این نوع پمپ ها از پره های اپکسی گلاس یا فایبر گلاس استفاده می کنند ویا در برخی موارد برای پمپ های وکیوم آبی از پره های پلی استال استفاده می شود.

یک شیر برگشت ناپذیر اختیاری از خاموش شدن پمپ خلا prevents از بازگشت هوا به محفظه خلا جلوگیری می کند. این واحد توسط یک موتور یکپارچه هدایت می شود که دارای راندمان بالایی است. نسخه کمپرسور تقریبا بدون ضربان و کاملاً بدون روغن کار می کند. یک فن خنک کننده قدرتمند ، دفع حرارت خوب از موتور و پمپ را تضمین می کند.


اصول کارکردیا اصول عملکرد:

در داخل یک محفظه استوانه ای ، یک روتور با پره های متعدد به صورت خارج از مرکز نصب میشود.با چرخش مداوم روتور ، پره ها به بیرون بلغزانند و محفظه هایی را بین خود و محفظه ایجاد می کنند. محیط پمپاژی درون این محفظه ها مکیده و محبوس می شود. از طریق چرخش مداوم فشرده و به خروجی منتقل میشود. آب بندی با پره های پر روغن با عملکرد بالا انجام می شود