واشر-بلبرینگ-اورینگ-کاسه نمد

واشر-بلبرینگ-اورینگ-کاسه نمد

واشر پمپ وکیوم چیست .
واشرهای پمپ های وکیوم با توجه به دمای بالای پمپ وکیوم از جنس نسوز ساخت میشوند و در قسمت اتصال دو قطعه در پمپ های وکیوم برای جلوگیری از نشت روغن و افت وکیوم در پمپ های وکیوم استفاده می شود و با توجه به قطعات پمپ ابعاد ،ضخامت و انداره های گوناگون دارند.

بلبرینگ مارک SKF

رولبرینگ nu مارک skf

بلبرینگ مارک NACHI

رولبرینگ nu مارک skf

رولبرینگ NU مارک SKF

رولبرینگ

کاسه نمد بلبرینگ

کاسه نمد بلبرینگ

واشر نسوز دقیقاً چیست؟ واشر-بلبرینگ-اورینگ-کاسه نمد


به نوعی از واشرها گفته می‌شود که در برابر حرارت و دماهای بسیار بالا به خوبی دوام آورده و دچار تغییر فرم نشود. این واشرها همچنین در برابر اکسیداسیون و خوردگی نیز مقاوم هستند. قرار داشتن در معرض مایعات، هوا و بخارهای بسیار داغ می‌تواند هر قطعه‌ای را دچار آسیب کند. اما ساخته شدن این واشر از مواد مقاوم در برابر حرارت باعث شده بتواند به راحتی در دماهای بالا دوام بیاورد.
واشر نسوز معمولاً از ورق کلینگریت ساخته می‌شود. این ورق که یکی از معروف‌ترین و پرکاربردین ورق‌های نسوز است (همان‌طور که در بالا اشاره شد.) از موادی همچون آزبست و برخی رزین‌ها ساخته می‌شود. واشر نسوز انواع مختلفی داشته و از بین آن‌ها می‌توان به پرکاربردترین‌ها یعنی واشرهای گرافیتی، سیم‌دار، آرامید، بدون سیم و تفلونی اشاره کرد.
این تنوع در ساختار این واشرها، به دلیل وجود انواع مختلف ورق کلینگرینگ است.

بلبرینگ در پمپ وکیوم چیست و چه کاربردهایی دارد؟
در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع بلبرینگ و کاربرد‌های آن اشاره کنیم.

بلبرینگ چیست؟

Ball Bearing و یا همان بلبرینگ به معنی بیرینگ توپی، یکی از انواع یاتاقان‌ تماس می‌باشد که به آن بیرینگ ساچمه‌ای نیز میگویند.

بلبرینگ‌ها دارای ساچمه‌های گرد بوده و به طور کلی از یاتاقان‌ها در ابزارها و ماشین‌ آلات مختلفی که حالت دوران داشته و در گردش می باشد، به جهت کاهش اصطکاک استفاده می‌شود. وظیفه اصلی بیرینگ‌ها تحمل میزان بارهایی است که به محورهای دورانی وارد می‌شود.

کاربرد و استفاده از بلبرینگ‌ها در مکانیک و صنعت بسیار وسیع است.

بلبرینگ‌ها قابلیت تحمل میزان بارهای ترکیبی(بارهای شعاعی و بارهای محوری) را تا حد کمی دارند و اگر میزان بار وارده سنگین باشد، بلبرینگ ها تغییر حالت داده و خرد می شوند. درنتیجه استفاده از آن برای بارهای سنگین گزینه مناسبی نمی‌باشد.

تاریخچه بلبرینگ مارک SKF

استفاده از بلبرینگ‌ها به شکل المان‌های چوبی موضوعی است که به حرکت اجسام در دوران باستان و اختراع چرخ ها از آن زمان رقم می‌خورد.

انسان پی برد به گردش در آوردن اجسام بسیار ساده‌تر و آسان‌تر از ساییدن( لغزش یا حرکت لغزشی ) بر روی هم می‌باشد. در همین زمان بود که بلبرینگ‌ها اختراع شدند. به عنوان مثال تصور کنید چرخ‌های دوچرخه را در نظر بگیرید.

اگر به جای بلبرینگ و ساچمه چیز دیگری در آن قرار دهیم حرکت دادن چرخ‌ها و دوچرخه به دلیل وجود اصطحکاک بالا در خلاف جهت حرکت چرخ کاری مشکل خواهد بود. غلتیدن دو سطح روی هم بسیار آسان‌تر از آن خواهد بود که بر روی هم بلغزند.

اولین بار بلبرینگ توسط جان هریسون در دهه 1740 میلادی برای ساعت دریایی H3 اختراع شد و روند ساخت بلبرینگ ادامه داشت تا امروزه که بلبرینگ به صورت صنعتی و به شکل امروزی تولید می شود.

اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ (بلبرینگ مارک SKF)

بلبرینگ‌ها از اجزای متفاوتی تشکیل شده‌اند:

ساچمه(Ball)
ساچمه رو یا کُنس داخلی (Inner Race)
ساچمه رو یا کُنس خارجی (Outer Race)

کنس‌های داخلی و خارجی وظیفه نگهداری ساچمه‌ها بین خود را دارد.

به طور معمول یکی از کنس‌ها به بخش دوار و درحال حرکت محور متصل بوده و با حرکت دروانی آن شروع به حرکت می‌کند.

کنس دیگر نیز ثابت بوده و بدین ترتیب ساچمه‌ها بین کنس داخلی و خارجی می‌غلتند. کنس متحرک میزان بار را از طریق ساچمه‌ها به کنس ثابت منتقل می کند.

سطح تماس ساچمه‌ها با کنس‌های داخلی و خارجی کوچک بوده و با حرکت محور ساچمه‌ها نیز می غلتند.

همین امر باعث ایجاد حرکتی کم اصطکاک، نرم و یکنواخت در بخش دور شده که بدون حضور ساچمه‌ها میزان اصطکاک درهنگام حرکت محور روی سطح دیگر به راحتی میسر نبود و باعث ایجاد اصطکاک زیادی می‌شد.

با این که بلبرینگ‌ها به دلیل سطح تماس کم ساچمه‌ها، بار کمتری را نسبت به سایر یاتاقان ها تحمل می کنند، اما می‌توانند مقداری از لنگی را پوشش دهند.

نحوه کار بلبرینگ (بلبرینگ مارک SKF)

فشار از سمتی به سمت دیگر در حال حرکت است. این فشار حرکت در بلبرینگ‌ها از لایه خارجی به گوی‌ها و سپس از گوی‌ها به لایه داخلی منتقل می‌شود.

گوی‌ها به دلیل کروی بودن، نقطه تماس اندکی با لایه‌های درونی و بیرونی دارند که این حجم نقطه تماس کم باعث ایجاد حرکتی نرم در آن‌ها می‌شود.

کوچک بودن نقطه تماس موجب میشود که اگر میزان فشار وارده به گوی‌ها بیش از اندازه باشد ، گوی دچار تغییر شکل و درنهایت خرد شود.

البته برای رفع این مشکل می‌توان از یاتاقان‌های غلطکی و یا یاتاقان‌های غلطکی مخروطی ‌شکل استفاده کرد.

بلبرینگ‌های محوری نوعی بلبرینگ بوده که نمی‌توان بار محوری شدیدی را متحمل و برای سرعت‌های پایین در نظر میگیرد.

استفاده از این نوع بلبرینگ‌ها در میزهای گردان مرسوم است.

بلبرینگ از چه آلیاژهایی تشکیل میشود؟

برای داشتن توانایی سختی پذیری تا مغز قطعه، بلبرینگ، رینگ‌ها و اجزای غلطتنده را معمولا از فولادهای کرم‌ دار و در بعضی موارد نیز از فولادهای سخت شونده سطحی استفاده می‌شود.