پمپ وکیوم خشک یا پمپ خلاء بدون روغن چیست؟

پمپ خلاء بدون روغن (Oil Less Vacuum Pump) برای ایجاد خلاء یا وکیوم به هیچ سیالی از جمله آب یا روغن نیاز ندارد.

رنج خلاء تولیدی این نوع پمپ بدون روغن تک مرحله ای و پمپ های خلاء خشک دو مرحله ای، از 1 تا 10 میلی بار متغیر بوده و اکثرا در کاربردهای سبک صنعتی و آزمایشگاهی که نیاز به انتقال بخار ها و گازهای حساس و خورنده دارند، استفاده می شود.

پمپ وکیوم خشک GPR 150

پمپ وکیوم خشک GPR 150

پمپ وکیوم خشک GS3

پمپ وکیوم خشک GS3

پمپ وکیوم خشک GS6

پمپ وکیوم خشک GS6

پمپ وکیوم خشک GS10

پمپ وکیوم خشک GS10

انواع پمپ وکیوم هوا خشک

  • خشک روتاری وین (Rotary Vane یا پره دوار)
  • بدون روغن اسکرو (Screw یا پیچی)
  • خشک کلاو (Claw یا پنجه ای)
  • خلاء بدون روغن بوستر
  • خلاء خشک دیافراگمی
  • پمپ خلاء بدون روغن اسکرول (Scroll یا حلزونی)

پمپ وکیوم خشک GS100

پمپ وکیوم خشک GS100

پمپ وکیوم خشک GS25

پمپ وکیوم خشک GS16

پمپ وکیوم خشک GS40

پمپ وکیوم خشک GS16

پمپ وکیوم خشک GS16

پمپ وکیوم خشک GS16

طرز کار پمپ خلاء خشک اسکرو

پمپ وکیوم اسکرو یا پیچی درواقع یک ماشین دو محوره است که در آن دو روتور با شیار های مارپیچی زاویه دار و به صورت خلاف جهت یکدیگر (به صورت نر و مادگی) با حرکت دورانی و خلاف جهت خود، گاز را از سمت ورودی پمپ و به سمت خروجی این پمپ هدایت می کنند. این عمل موجب ایجاد خلاء یا مکش در ورودی پمپ خلا خشک می شود.

طرز کارخشک کلاو

پمپ وکیوم CLAW نیز یک ماشین دو محوره است با عملکردی شبیه به روتس وکیوم پمپ ها با این تفاوت که روتورهای پمپ وکیوم کلاو شبیه به چنگک هستند. با حرکت دورانی و خلاف جهت روتورهای چنگک ، گاز از سمت ورودی مکیده شده و به سمت خروجی پمپ هدایت می شود. سپس با ایجاد تراکم در خروجی، عمل تخلیه گاز انجام می شود.

طرز کار پمپ خلاء بدون روغن دیافراگمی

پمپ وکیوم دیافراگمی از نوع وکیوم پمپ های خشک جابجایی مثبت و رفت و برگشتی می باشد. نحوه کار این پمپ مکنده بدون روغن به این صورت است که حرکت دورانی روتور را به حرکت رفت و برگشتی یک صفحه دیافراگمی انعطاف پذیر در داخل سیلندر پمپ تبدیل می کند. با یک رفت و برگشت صفحه دیافراگمی، گاز از طریق ورودی پمپ خلا خشک دیافراگمی مکیده شده و با ایجاد تراکم از قسمت خروجی تخلیه می شود.

طرز کار پمپ خلاء بدون روغن روتاری وین

نحوه عملکرد پمپ خلاء خشک Rotary Vane به این صورت است که تیغه های گرافیتی موجود بر روی روتور روتاری وین، فضای سیلندر را به سه بخش تقسیم کرده و با روشن شدن الکتروموتور، شروع به چرخش می کنند. در نتیجه باعث ایجاد مکش در ورودی پمپ مکنده بدون روغن می شوند. با ادامه حرکت دورانی روتور، گاز محبوس شده در سیلندر متراکم شده و با باز شدن سوپاپ خروجی، عمل تخلیه انجام می شود.


ویژگی های طراحی پمپ خلاء بدون روغن

از ویژگی های بارز پمپ وکیوم خشک، قابلیت آن در انتقال گاز ها و بخارات خورنده است. عدم وجود رطوبت در این نوع پمپ، مانع از ایجاد هرگونه خوردگی بدون روغن می شود.

ویژگی دیگر پمپ خلاء خشک ساختار مقاوم بدنه آن در شرایط کاری گوناگون است. در اغلب موارد متریال بدنه پمپ خلاء بدون روغن از جنس آهن ساخته می شود. وکیوم خشک به دلیل گرمای تولیدی بالای حاصل از عملکردشان، از استنلس استیل یا آلیاژها ساخته نمی شوند.

تنها سیال موجود دروکیوم بدون روغن، روغن موجود در مخزن مربوط به گیربکس و چرخ دنده ها است که در سیکل جداگانه ای از محفظه وکیوم وجود دارد.

پمپ وکیوم خشک ، در طول عملکرد خود مستعد رسیدن به دمای بسیار بالا است چرا که هیچ سیالی جهت جذب گرمای حاصل از فرآیند در آن وجود ندارد.

همچنین میتوانید پمپ وکیوم و بلوئر ایتالیایی GEV و پمپ وکیوم ایتالیایی GEV را ببینید.