علت ضعیف شدن مکش پمپ وکیوم چیست ؟
ژوئن 17, 2022
اجزای پمپ وکیوم آب در گردش
جولای 16, 2022


پمپ توربو مولکولار چیست؟

پمپ توربو مولکولار بر این اصل کار می کنند که مولکول های گاز را می توان با برخورد مکرر با یک سطح جامد متحرک در جهت دلخواه حرکت داد.

در این پمپ ، یک روتور سریع در حال چرخش ، مولکول‌های گاز را از ورودی پمپ به سمت خروجی به منظور ایجاد یا حفظ خلاء هدایت می کند.

نحوه عملکرد پمپ توربو مولکولار


اکثر پمپ های توربومولکولار چند مرحله ای هستند به طوری که هر مرحله شامل یک تیغه روتور چرخان و یک جفت تیغه استاتور ثابت است. این سیستم مانند یک کمپرسور عمل می کند که به گاز انرژی وارد می کند.

با ورود مولکول های گاز از ورودی ، روتور که دارای تعدادی تیغه زاویه دار است ، به مولکول ها برخورد می کند. بنابراین انرژی مکانیکی پره ها به مولکول های گاز منتقل می شود.

با این حرکت جدید ، مولکول های گاز وارد سوراخ های انتقال گاز در استاتور می شوند.

این امر آنها را به مرحله بعدی می رساند که در آن دوباره با سطح روتور برخورد و این روند ادامه دارد تا زمانی که در نهایت آنها را از طریق اگزوز به خارج هدایت کند.

این پمپ ها همواره به همراه یک بکینگ پمپ که عموما روتاری هست، استفاده می شود .ابتدا پمپ روتاری فشار محفظه را تا 1-^10 میلی بار پایین می آورد و سپس پمپ توربو وارد مدار می شود.

پمپ توربو مولکولار باید با سرعت بسیار بالا کار کنند و افزایش حرارت ناشی از اصطکاکی محدودیت های در طراحی را ایجاد می کند.

هنگامی که یک توربو پمپ متوقف شود ، روغن خلاء پمپ بکینگ ممکن است مکیده و وارد پمپ توربو شود و محفظه را آلوده می کند.

برای جلوگیری از این اتفاق از آنتی ساکشن ولو استفاده می شود.همچنین فرآیند خاموشی این این پمپ به آرامی صورت می گیرد و پره برای مدت حدودا 70 ثانیه آزادانه می چرخد تا کاملا متوقف و طی این فرآیند پمپ روتاری فشار خلاء را حفظ تا به تیغه ها آسیبی وارد نشود.

پمپ توربو مولکولار چیست

انواع پمپ های توربو مولکولار برندهای فایفر، لیبولد و آلکاتل برای نیاز های صنایع مختلف می باشد.

همچنین میتوانید پره ها و تیغه های پمپ وکیوم را ببینید.